Zoeken
  • Reiki Amsterdam

Maak van je hooggevoeligheid je kracht

Bijgewerkt op: 26 aug. 2018


Hooggevoelig zijn brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Het is niet leuk om dit te erkennen maar door dit juist wel te doen, kun je ook een manier vinden om met deze uitdagingen om te gaan, zodat je juist van jouw hooggevoeligheid je kracht kan maken.



​Als HSP-er heb je nu eenmaal een gevoeliger zenuwstelsel en word je sterker geprikkeld dan de doorsnee mens. Je staat open voor allerlei signalen waar de meeste mensen zich niet eens bewust van zijn. Wanneer je dit van jezelf weet en aanvaard, kan je van je gevoelige karakter of zwakte, zoals ik het vroeger zag, een kracht maken.

Voor veel hooggevoelige mensen ligt de grootste uitdaging in het bij zichzelf blijven. Omdat hooggevoelige mensen van nature zo open staan vangen ze veel prikkels op. Deze komen vaak intens binnen en voor ze het in de gaten hebben voelen ze zichzelf niet meer. Vaak uit zich dat in een leeg, vermoeid of uitgeput of overspannen gevoel. Bij sommige mensen is hun hoogsensitiviteit zo uit balans, dat het zelfs hun vermogen om te werken beïnvloedt. Ze werken bijvoorbeeld parttime. Niet omdat ze dat leuk vinden. Maar omdat ze anders niet genoeg tijd voor zichzelf hebben. En dus niet bij kunnen komen van alle prikkels die het werk – en de rest van het leven – met zich meebrengen. Mensen die zo moeten leven, ervaren hoogsensitiviteit eerder als een handicap dan als een gave. Je bent niet op deze aarde gekomen met jouw sensitiviteit om in deze 'overlevingstand' door het leven te gaan. Het kan anders en je kan van jouw hooggevoeligheid juist jouw kracht maken, het vraagt alleen wel wat aandacht, disicpline en werk. Mensen die hun hoogsensitiviteit beheersen, besteden hun tijd aan leven in plaats van aan overleven. En je zult je verhoogde opmerkzaamheid en intense beleving steeds meer in kunnen zetten zoals jij dat wilt. Zodat ze juist de kwaliteit van jouw leven verbeteren.

Onderstaande tips hebben mij geholpen om met de ‘keerzijde’ van mijn hooggevoeligheid om te leren gaan waardoor er ruimte ontstaat om juist van hooggevoeligheid jouw kracht te maken.

1. Leer grenzen stellen

Wees eerlijk naar jezelf en naar een ander, jij bepaalt de hoeveelheid prikkels die bij je binnenkomen. Vergelijk jezelf niet met vrienden die een weekend vol kunnen plannen met afspraken en uitstapjes. Accepteer dat veel activiteiten met mensen om je heen energie van jou vragen en je meer tijd nodig zal hebben om het weer kwijt te raken en weer op te laden. Durf te zeggen wanneer het te veel is en als het nodig is, afspraken te verzetten.

2. Wees moedig en laat je niet leiden door angst

Hsp’s kampen door hun aard vaker en heftiger met angsten. Dat heeft vooral te maken met het feit dat overprikkeling leidt tot grote kans op angstige gevoelens en hsp’s zijn nu eenmaal vaker en erger overprikkeld. Angst en overprikkeling hangen met elkaar samen. Daardoor overkomt hsp’s het vaker dat zij last hebben van angst. Sommigen lijden erg onder hun angstigheid. Ze schamen zich ervoor en proberen het te compenseren door flink te zijn. Het gevaar door er niet over te praten is dat je een angststoornis kan ontwikkelen, vooral in een periode dat je chronisch overprikkeld bent. Je zenuwstelsel raakt uitgeput en slaat op tilt. Dit heb ik helaas in het verleden zelf ervaren. Vervolgens van een angststoornis afkomen is moeilijk. Wanneer je dan ook het gevoel hebt dat je angstgevoelens je in zijn greep nemen, te heftig worden, zoek op tijd hulp hierbij. Elke keer dat we geconfronteerd worden met een angst, dan hebben we de keuze om erdoor te gaan en onze angst te confronteren of om een stap terug te nemen. Omdat we zo gevoelig zijn kunnen we dusdanig last hebben van angst gevoelens dat we overgaan tot vermijdend gedrag en de angst jou hiermee in z'n greep heeft. Zo gevoelig zijn vraagt dus om extra veel moed en kracht om je angsten aan te gaan. Door moedig te zijn en je angsten juist aan te gaan zal je merken dat de rollen omgedraaid worden en jij de baas wordt over je angst. En wanneer het je even niet lukt dan is dat ook goed. Wees er dan voor jezelf en verzamel kracht voor de volgende keer. Let op. Dit klinkt heel makkelijk maar heb je een angststoornis ontwikkeld dan heb je grote kans dat je hier niet in je eentje van afkomt. Dat is niet erg maar zoek hierbij hulp via je huisarts. Het leven is eigenlijk voor een groot deel je angsten aan gaan, daar voorbij liggen vaak de mooiste innerlijke schatten. En als je er doorheen bent voel je ook dat leeft. Dat je hart klopt. Dat je een krachtig en mooi mens bent. Als hoog sensitief persoon kan dit extra mooi zijn, je uitdagingen zijn misschien groter, maar je overwinningen dus ook!

3. Besteed aandacht aan gronding (aarden) Doe iedere dag een grondingsoefening en soms een paar keer op een dag Hooggevoeligen krijgen veel informatie binnen via de bovenste chakra’s (jouw verbinding met spirituele wereld). Hierdoor bestaat het gevaar dat ze vooral daar boven ‘leven’. Je zweeft als het ware meer als dat je met beide benen stevig op de grond staat. Dit is niet de bedoeling. Wees niet bang dat jouw 'lijntje' met boven in gevaar is. Door te gronden zal juist jouw verbinding met de spirituele wereld sterker worden. Doe iedere dag en soms een paar keer op een dag een visualisatie oefening doen. Visualiseer bijvoorbeeld dat je met je voeten via een stevig grondingskoord verbonden bent met de kern van de aarde. Probeer aan te voelen wanneer je niet goed geaard bent of wanneer het gevaar bestaat dat je je gronding verliest. En doe dan (weer) een visualisatie oefening. Dit kan zelfs lopend door de stad, niemand die het doorheeft 😊

Het verband tussen gronden en je veilig voelen Veel mensen die sensitief zijn hebben moeite om zich helemaal 100% veilig en comfortabel te voelen in hun lichaam en in hun leven. Ik ontdekte dat het van essentieel belang was om in mijn lijf aanwezig te zijn om beter met mijn hooggevoeligheid om te kunnen gaan. Ik heb mij heel lang heel erg onveilig gevoeld in mijn leven op aarde doordat ik niet aanwezig was in mijn allerbelangrijkste huis: mijn lijf. Vaak hebben hsp's (net zoals niet-hsp's!) vaak situaties meegemaakt waarin (on)veiligheid een rol speelde. Aan de andere kant lijkt het soms wel alsof ze een meer gevoelige sensor voor veiligheid/onveiligheid hebben dan andere mensen en zich sneller onveilig voelen. Deels heeft dat te maken met een niet-heel-sterke gronding, waardoor ze zich minder stevig, sterk en stabiel voelen en zich ook vaak ‘niet thuis’ voelen op aarde en in hun lichaam. Dit kan een vicieuze cirkel zijn: omdat je je niet thuis voelt hier, wil je eigenlijk niet gronden. En doordat je moeite hebt met gronden voel je je nog minder thuis, waardoor het nog moeilijker wordt om te gronden. Zit je in deze cirkel? Dan is het belangrijk om je daar bewust van te worden en heel bewust te gaan werken aan je gronding om op die manier je ook meer thuis te gaan voelen. Dit vraagt wat moed en zeker ook disicipline.

4. Zorg voor goede voeding

Hoogsensitieve personen kunnen overgevoelig zijn voor bepaalde voedingsmiddelen. Het is daarom belangrijk dat je inzicht krijgt in welke voeding goed is voor jou.

5. Leer luisteren naar je intuïtie.

Dit is je zielsverbinding en je krijgt de belangrijkste signalen van je leven via je intuïtie door. Dat kan variëren van ‘weten’ dat het tijd wordt om een andere baan te zoeken tot ‘weten’ dat iemand niet te vertrouwen is, of juist wel. Door naar je intuïtie te luisteren en hier actie op te ondernemen zal je ook steeds meer vertrouwen krijgen in jezelf en gaan zien dat het misschien nog niet zo’n vloek was als dat je dacht.

6. Wees wat vaker alleen en schaam je hier niet voor

Het energieveld van een HSP-er raakt sneller overprikkeld door andere mensen, zelfs door de mensen die je lief hebt. Accepteer dit en handel hiernaar zonder je schuldig of vreemd te voelen. Want zonder regelmatig alleen te zijn kun je je als HSP niet ontladen en opladen.

7. Leer je energieveld beschermen

Veel mensen die heldervoelend zijn, hebben de ervaring dat ze in contact met anderen hun energie verliezen. En vooral wanneer je opmerkt dat mensen in je naaste omgeving niet eerlijk of oprecht zijn. Dit kan heel vervelend voelen wanneer ze te dichtbij komen. Je kan allerlei visualisatie gebruiken om je eigen energieveld te beschermen. Een welbekende visualisatie is die van het ‘gouden ei’ of ook wel cocon. Visualiseer een cocon van gouden licht om je heen en spreek deze affirmatie uit: “Mijn energieveld is volledig beschermd. Ik ben licht en kracht. Alleen licht komt in mijn veld.”

8. Reinig jezelf energetisch

Veel gevoelige mensen hebben een open aura die ontvankelijk is voor allerlei soorten (onzichtbare) energieën. Het heeft als voordeel iets van een ander aan kunnen voelen maar als nadeel dat je al snel met de emoties/lichamelijke pijnen e.d. van andere mensen opgezadeld zit. Deze energieën kunnen op allerlei manieren door je lichaam opgenomen worden, en zich op allerlei plekken aan je lichaam hechten. Het is belangrijk je te ontdoen van deze (negatieve) energieën en dat kun je op verschillende manieren doen. Wanneer je jezelf zuivert zal je merken dat je weer helderder bent, (sommige) emoties als sneeuw voor de zon verdwijnen en je je energie weer terugkrijgt. Ook voor energetische reining bestaan er vele effectieve visualisaties. Je kan hier genoeg oefeningen op internet over vinden, kijk wat voor jou werkt. Bijvoorbeeld: Visualiseer wit (zuiverend) licht dat je kruin instroomt en alle negativiteit oplost. Volg als een body-scan je hele lichaam en alle hoekjes tot je bij je tenen bent en laat dan alles wat ‘losgelaten mag worden’ door je voeten in het doucheputje weglopen. Visualiseer dit vervolgens ook voor je eigen ruimte/aura rondom je.

9. Loslaten wat je geen energie geeft

Het is belangrijk om een balans te vinden in bezigheden die je energie geven en dingen die energie kosten. Hooggevoelige mensen verliezen energie door te piekeren en het gevoel te hebben dingen te ‘moeten’. Activiteiten die juist energie opleveren zijn bezig zijn in de natuur, creatief zijn en het onderhouden van warme contacten. Ook is het van belang in de gaten te houden of de meest nabije mensen in je leven gevers of nemers zijn. Het kan namelijk erg energievretend zijn om veel nemers in je directe omgeving te hebben. Kies hoeveel tijd je met ze doorbrengt.


10. Trauma's loslaten

Hooggevoelige mensen zijn gevoelig voor een traumareactie in hun lichaam vanwege hun intense opname van prikkels. Het is belangrijk dat het lichaam dit kan uitdrukken zodat het traumagevoel losgelaten kan worden. Een trauma verwerken kan op verschillende manieren, maar vooral de natuur is voor veel hooggevoelige mensen een middel om spanning af te laten vloeien.


11. Acceptatie van dat wat je voelt

Een grote sleutel om geen 'last' te hebben van je hooggevoeligheid is het accepteren van je sensitiviteit en dat wat je voelt van jezelf en van anderen. Hoe harder je vecht en hoe meer weerstand je voelt, hoe moeilijker je het voor jezelf maakt. Je zet jezelf dan op slot en je beperkt je eigen stroom van energie. Ongeacht of de energie nu positief of negatief voelt. Stel je voor hoe het zou zijn als je alles wat je voelde gewoon door je heen kon laten stromen. Zonder weerstand. Zonder oordeel. Je merkt het op… en je laat het weer los. Juist het oordeel en de weerstand zorgen ervoor dat we de energie vasthouden waardoor het niet (weg) kan stromen. En het vreet ook nog eens aan je eigen energie.


De vruchten plukken van je hoogsensitiviteit Hoe meer je bovenstaande vaardigheden beheerst, hoe meer de nadelen van je hoogsensitiviteit zullen verdwijnen en hoe meer de kwaliteit van je leven toe zal gaan nemen. Je zult meer energie hebben. En zult veel minder last van prikkels hebben. Je zult nauwelijks last hebben van andermans energie. En je zult jouw sensitiviteit en intense beleving steeds meer in kunnen zetten zoals jij dat wilt. Zodat ze juist ten bate komen van de kwaliteit van jouw leven en voor de mensen om je heen.

Fijne boeken over hooggevoeligheid: *Leven zonder filter ; Fleur van Groningen*Hoogsensitiviteit als kracht ; Carolina Bont *De kracht van kwetsbaarheid: Brené Brown